Urząd Miasta i Gminy w Prabutach

GPG.6220.16.2024 z dnia 16.06.2025r.

16 czerwca 2025

Obwieszczenie o wydaniu decyzji GPG.6220.16.2024 z dnia 16.06.2025r. o środowiskowych uwarunkowaniach stwierdzającej brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia pn: „Budowa farmy fotowoltaicznej o mocy do 3 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach o nr ewidencyjnych 31, 33, 39, 131 w obrębie Julianowo, gmina Prabuty”.

Działając na podstawie art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j Dz.U. 2024 poz. 572) oraz art. 74 ust. 3 ustawy z dnia z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz.U. 2024 poz. 1112) zawiadamia się strony postępowania, że po rozpatrzeniu wniosku z dnia 04.12.2024r. (data wpływu do Urzędu Miasta i Gminy Prabuty w dniu 06.12.2024r.) KPE FARMS sp. z o.o. Kruszyniec 27 86-014 Sicienko, reprezentowanej przez Prezesa Zarządu Pana Rafała Orzechowskiego w/s wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn: „Budowa farmy fotowoltaicznej o mocy do 3 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach o nr ewidencyjnych 31, 33, 39, 131 w obrębie Julianowo, gmina Prabuty” Burmistrz Miasta i Gminy Prabuty w dniu 16.06.2025r. wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach GPG.6220.16.2024, w której:

1. Stwierdził brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pn: „Budowa farmy fotowoltaicznej o mocy do 3 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach o nr ewidencyjnych 31, 33, 39, 131 w obrębie Julianowo, gmina Prabuty”.

2. Określił następujące warunki korzystania ze środowiska konieczne do uwzględnienia na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia:

  1. Elementy inwestycji nie mogą kolidować z ciekami wodnymi, urządzeniami melioracyjnymi, zbiornikami wodnymi, terenami podmokłymi oraz nieużytkami;
  2. W przypadku kolizji elementów planowanej instalacji z urządzeniami melioracyjnymi lub drenarskimi należy zrealizować stosowne prace inżynierskie  mające zapewnić ciągłość urządzeń  melioracji wodnych. W razie uszkodzenia infrastruktury melioracyjnej bądź drenarskiej w trakcie trwania prac, Inwestor zobowiązany jest dokonać zgłoszenia tego faktu do stosownych organów, a następnie naprawy uszkodzonego odcinka;
  3. Elementy użyte do budowy instalacji muszą być wykonane z materiałów niepodlegających degradacji oraz niereagujących agresywnie ze środowiskiem wodnym;
  4. Zaplecze, bazę postoju maszyn budowlanych, sprzętu i pojazdów, a także substancji chemicznych, odpadów niebezpiecznych bądź innych materiałów mogących negatywnie oddziaływać na środowisko gruntowo wodne należy zlokalizować na terenie utwardzonym lub posiadającym uszczelnioną powierzchnię w odległości min. 50 m od rowu melioracyjnego oraz wyposażyć w niezbędną ilość pojemników, kontenerów, koszy do gromadzenia odpadów. Należy zapewnić właściwe gospodarowanie wytwarzanymi odpadami, minimalizować ich ilość, składować selektywnie w wydzielonych, przystosowanych miejscach, w warunkach zabezpieczających przed przedostawaniem się do środowiska substancji szkodliwych oraz zapewnić ich sprawny i sukcesywny wywóz/odbiór lub ponowne wykorzystanie;
  5. Teren przedsięwzięcia – plac budowy należy wyposażyć w sorbenty do ograniczania, neutralizacji/usuwania substancji  szkodliwych, w tym ropopochodnych (np. paliw, smarów) i syntetycznych (np. olejów);
  6. Należy używać wyłącznie sprawnego technicznie sprzętu i natychmiast zabezpieczać oraz usuwać ewentualne wycieki substancji ropopochodnych ze sprzętu czy pojazdów;
  7. Konserwację i naprawę maszyn pracujących na placu budowy należy prowadzić na terenach specjalnie do tego przygotowanych – na uszczelnionym podłożu.
  8. W celu neutralizacji ewentualnych wycieków do środowiska substancji ropopochodnych należy zabezpieczyć wycieki przed ich przedostaniem się do wód powierzchniowych i gruntowych, a w przypadku ich przedostania się bieżącego usuwania z powierzchni wody lub gruntu z wykorzystaniem sorbentów. W przypadku znacznego zanieczyszczenia gruntu należy bezwzględnie zlecić zebranie i usunięcie skażonej warstwy ziemi wyspecjalizowanemu odbiorcy;
  9. W trakcie realizacji przedsięwzięcia należy zapewnić pracownikom dostęp do sanitariatów;
  10. Należy zaprojektować zastosowanie transformatorów typu suchego (bezolejowego) lub w przypadku zastosowania transformatorów olejowych wyposażyć stacje transformatorowe w szczelne misy mogące pomieścić 100% zawartości oleju lub zastosować rozwiązania równoważne, co pozwoli zapobiec zanieczyszczeniu środowiska gruntowo – wodnego;
  11. W przypadku konieczności mycia paneli fotowoltaicznych należy stosować wyłącznie wodę demineralizowaną. Przy silnym zabrudzeniu paneli dopuszcza się do ich mycia stosowanie wody i środków biodegradowalnych;
  12. Wody opadowe i roztopowe należy odprowadzać do gruntu na teren działek inwestycyjnych;
  13. Dla zachowania wartości przyrodniczej pokrywy glebowej, zasypywanie wykopów urobkiem należy wykonywać z zachowaniem układu istniejących warstw gruntowych;
  14. W przypadku likwidacji inwestycji przedmiotowy teren należy doprowadzić do stanu pierwotnego.
  15. Prace ziemne i budowlane należy prowadzić poza okresem lęgowym większości gatunków ptaków tj. poza okresem od 1 marca do 31 sierpnia; dopuszcza się prowadzenie prac w w/w okresach po wykluczeniu przez specjalistę ornitologa lęgu ptaków, co należy potwierdzić wpisem w dokumentacji do protokołu z nadzoru przyrodniczego;
  16. Wykopy należy zabezpieczyć np. płotkiem z siatki herpetologicznej przed dostawaniem się do nich małych zwierząt. Codziennie przed przystąpieniem do dalszych prac, na wszystkich działkach inwestycyjnych należy przeprowadzić kontrolę wykopów. Uwięzione zwierzęta należy niezwłocznie przenieść poza teren objęty pracami, na właściwe dla nich siedliska. Przenoszenie należy prowadzić pod nadzorem przyrodnika oraz przy użyciu rękawiczek ochronnych. Używany do tego sprzęt należy dezynfekować. Prace należy prowadzić pod nadzorem przyrodniczym i należy potwierdzić wpisem do protokołu z nadzoru przyrodniczego.
  17. Wykopy należy kontrolować codziennie przed rozpoczęciem prac oraz przed zasypaniem pod kątem uwięzienia w nich drobnych zwierząt, a w przypadku stwierdzenia ich występowania, należy je zabezpieczyć i przenieść poza teren inwestycji.
  18. W ogrodzeniu planowanej inwestycji należy pozostawić min. 20 cm wolną przestrzeń nad gruntem, umożliwiającą przedostanie się małym i średnim zwierzętom na i z terenu zajętego przez przedmiotową inwestycję;
  19. Do pokrycia paneli fotowoltaicznych należy zastosować powłoki antyrefleksyjne;
  20. Instalacje paneli fotowoltaicznych należy zaprojektować tak, by ich wysokość wraz ze stelażem nie przekroczyła 5 m.;
  21. Nie należy stosować całonocnego oświetlenia farmy, przy czym dopuszcza się montaż lamp wyposażonych w czujniki ruchu;
  22. Powierzchnię gruntu pod panelami należy pozostawić biologicznie czynną, urządzoną w sposób zapewniający naturalną wegetację;
  23. Pielęgnację powierzchni trawiastej należy prowadzić nie wcześniej niż po 31 sierpnia; dopuszcza się pielęgnację po 1 lipca, jednak musi to być poprzedzone wizją terenową, wykonaną przez specjalistę ornitologa, stwierdzającą brak występowania na przedmiotowym terenie czynnych gniazd ptaków (z jajami lub pisklętami), co należy potwierdzić odpowiednim wpisem w dokumentacji farmy;
  24. Koszenie powierzchni trawiastej należy prowadzić od jej centrum, do brzegów.
  25. Z obszaru realizacji przedsięwzięcia należy wyłączyć fragmenty działek nr 31 i 131 – obr. geod. Julianowo, znajdujące się na terenie Obszaru Chronionego Krajobrazu Jeziora Dzierzgoń;
  26. Z obszaru realizacji przedsięwzięcia należy wyłączyć fragment zbiornika wodnego na terenie działki nr 33 – obr. geod. Julianowo; 

W związku z wydaniem w/w decyzji strony postępowania mają możliwość zapoznania się z treścią decyzji oraz wniesienia od niej odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku, za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Prabuty. Odwołanie od decyzji wnieść można w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji. 

Zgodnie z art. 74 ust. 3a ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko stronami w w/w postępowaniu są: Wnioskodawca oraz podmioty, którym przysługuje prawo rzeczowe do nieruchomości znajdującej się w obszarze, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie w wariancie zaproponowanym przez wnioskodawcę. W analizowanym przypadku przez obszar ten rozumie się: przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obszar znajdujący się w odległości 100 m od granic tego terenu. 

W obszarze oddziaływania w/w przedsięwzięcia oprócz nieruchomości, na których realizowane będzie przedsięwzięcie znajdują się nieruchomości oznaczone jako działki nr: 35, 36, 37, 38, 14, 102, 94, 93, 92, 91, 32, 75, 30, 25, 27/1, 27/2, 29 – obr. geod. Julianowo, 234 – obr. geod. Gonty. 

Z treścią decyzji zapoznać można się w pok. nr 5 - II p. Urzędu Miasta i Gminy Prabuty. Odwołanie od decyzji wnieść można w formie papierowej: w Biurze Obsługi Ludności Urzędu Miasta i Gminy Prabuty lub elektronicznie: przez profil zaufany na Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP). 

Zawiadamiamy również, że treść wydanej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach GPG.6220.16.2024 z dnia 16.06.2025r. udostępniona została w dniu 16.06.2025r. w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta i Gminy Prabuty. 

Zgodnie z art. 49 § 2 k.p.a. niniejsze Obwieszczenie uważa się za dokonane po upływie czternastu dni od dnia, w którym nastąpiło publiczne obwieszczenie, inne publiczne ogłoszenie lub udostępnienie pisma w Biuletynie Informacji Publicznej. 

Niniejsze obwieszczenie w dniu 16.06.2025r. udostępnione zostało w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta i Gminy Prabuty. Obwieszczenie zostało również publicznie ogłoszone poprzez wywieszenie go w dniu 16.06.2025r. na tablicy ogłoszeń, znajdującej się w miejscowościach: Sypanica i Gonty oraz tablicy ogłoszeń, znajdującej się w siedzibie Urzędu Miasta i Gminy Prabuty. 

Burmistrz Miasta i Gminy Prabuty
Krzysztof Niziałek

Rozwiń Metryka

Podmiot udostępniający informację:Urząd Miasta i Gminy w Prabutach
Data utworzenia:2025-06-16
Data publikacji:2025-06-16
Osoba sporządzająca dokument:Karol Mościcki
Osoba wprowadzająca dokument:Dariusz Pietkiewicz
Liczba odwiedzin:17