GPG.6220.6.2023

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
4 grudnia 2023

Obwieszczenie GPG.6220.6.2023 z dnia 01.12.2023r. dotyczące wydania postanowienia stwierdzającego obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na: „Kontynuacji eksploatacji złoża kruszywa naturalnego „Gonty”, planowanego do realizacji na działkach nr: 19/2, 20, 21/3, 21/4, 21/5, 23/2, 23/4, 23/5, 23/7, 26/8, 26/10, 243/1, 26/9 (część), położonych w obr. geod. Gonty, gmina Prabuty, powiat kwidzyński, województwo pomorskie.

Działając na podstawie art. 49, w związku art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. 2023 poz. 775) oraz art. 74 ust. 3, w związku z art. 63 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania (t.j. Dz.U. 2023 poz. 1094) zawiadamia się strony postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na: „Kontynuacji eksploatacji złoża kruszywa naturalnego „Gonty”, planowanego do realizacji na działkach nr: 19/2, 20, 21/3, 21/4, 21/5, 23/2, 23/4, 23/5, 23/7, 26/8, 26/10, 243/1, 26/9 (część), położonych w obr. geod. Gonty, gmina Prabuty, powiat kwidzyński, województwo pomorskie, że w dniu 01.12.2023r. Burmistrz Miasta i Gminy Prabuty wydał postanowienie GPG.6220.6.2023, w którym stwierdził obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na: „Kontynuacji eksploatacji złoża kruszywa naturalnego „Gonty”, planowanego do realizacji na działkach nr: 19/2, 20, 21/3, 21/4, 21/5, 23/2, 23/4, 23/5, 23/7, 26/8, 26/10, 243/1, 26/9 (część), położonych w obr. geod. Gonty, gmina Prabuty, powiat kwidzyński, województwo pomorskie i jednocześnie określił zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko zgodny z art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz.U. 2023 poz. 1094), ze szczególnym uwzględnieniem:

  1. opisu planowanego przedsięwzięcia, a w szczególności: charakterystyki całego przedsięwzięcia i warunków użytkowania terenu podczas wykonywania prac związanych z jego realizacją i eksploatacją; głównych cech charakterystycznych procesów technologicznych; przewidywanych rodzajów i ilości zanieczyszczeń, wynikających z realizacji inwestycji;
  2. charakterystyki przyrodniczej terenu przedsięwzięcia oraz terenu znajdującego się w zasięgu jego oddziaływania, z uwzględnieniem  gatunków roślin, grzybów i zwierząt objętych ochroną na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (tj. Dz. U. z 2023r., poz. 1336 z późn. zm. ), gatunków i siedlisk gatunków z Załącznika I Dyrektywy PE i Rady 2009/147WE, wraz z  przedstawieniem zagadnień w formie graficznej i kartograficznej;
  3. opisu przewidywanych działań, mających na celu zapobieganie i ograniczanie negatywnych oddziaływań na środowisko, w szczególności zgodności z działaniami czynnej ochrony Obszaru Chronionego Krajobrazu Jeziora Dzierzgoń;
  4. oceny bezpośredniego i pośredniego wpływu inwestycji na stan i zachowanie drzewostanu i krzewostanu występującego na terenie przedsięwzięcia oraz w jego sąsiedztwie w związku z przewidywaną wycinką drzew i krzewów na terenie inwestycji; informacje te należy sporządzić w oparciu o inwentaryzację dendrologiczną zawierającą: wykaz drzew i krzewów przewidzianych do wycinki, wskazanie ich gatunku i obwodu na wysokości 130 cm, opisu stanu zdrowotnego tych drzew; załącznik graficzny z lokalizacją wszystkich planowanych do usunięcia drzew i krzewów wraz z ich oznaczeniem;
  5. oceny bezpośredniego i pośredniego wpływu na stan i zachowanie, na etapie realizacji i eksploatacji: siedlisk przyrodniczych, siedlisk gatunków objętych ochroną na mocy w/w ustawy o ochronie przyrody, mogących potencjalnie występować na terenie przedsięwzięcia oraz w jego sąsiedztwie; oceny i analizy należy dokonać na podstawie badań terenu przedsięwzięcia wykonanych w okresie wegetacyjnym roślin oraz w okresie aktywności zwierząt;
  6. oceny wpływu planowanego przedsięwzięcia na awifaunę; ocena powinna uwzględniać podstawowe parametry lokalnych populacji oraz populacji migrujących, które pozwoliłyby ocenić skalę i sposób wykorzystywania terenu zajętego przez awifaunę; informacje te należy sporządzić na podstawie szczegółowych, aktualnych i konkretnych danych dotyczących gatunków oraz siedlisk gatunków występujących na przedmiotowym terenie; dane te powinny być również przedstawione w formie graficznej i kartograficznej; oceny i analizy należy dokonać na podstawie badań awifaunistycznych terenu przedsięwzięcia wykonanych w okresie lęgowym i migracji ptaków;
  7. analizy oddziaływania na poszczególne elementy środowiska, planowanych wariantów technologicznych przedsięwzięcia oraz przewidywanych prac konserwacyjnych elementów planowanej inwestycji;
  8. analizy wpływu przedsięwzięcia w zakresie zmiany stosunków wodnych i wodnogruntowych, zagrożeń dla ekosystemów wodnych, a także na poziom wód gruntowych i w konsekwencji możliwość zaburzenia ekosystemów hydrogenicznych;
  9. opis krajobrazu, w którym dane przedsięwzięcie ma być zlokalizowane, z uwzględnieniem oddziaływania inwestycji na znaczenie i odbiór krajobrazu z będących w zasięgu oddziaływania punktów widokowych, pól ekspozycji i osi widokowych, a także określeniem z jakiej odległości wokół planowanej inwestycji zauważalne będą przekształcenia w krajobrazie;
  10. analizy wpływu planowanej inwestycji na korytarze ekologiczne, znajdujące się w zasięgu oddziaływania inwestycji;
  11. analizy skumulowanego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia z innymi planowanymi i realizowanymi inwestycjami o podobnym charakterze, znajdującymi się w sąsiedztwie, na poszczególne elementy środowiska;
  12. opisu przewidywanych działań mających na celu zapobieganie i ograniczenie negatywnych oddziaływań (w tym wpływ emisji substancji wprowadzanych do powietrza na pracowników inwestycji), środowisko oraz krajobraz, wraz z określeniem istotności oddziaływań po ich zastosowaniu;
  13. wskazania środków minimalizujących negatywne oddziaływanie inwestycji na awifaunę wraz z określeniem stopnia przewidywanych zmian w siedliskach gatunków pomimo zastosowania, w szczególności z uwagi na pyleni powodowane pracą maszyn, urządzeń i ruchem pojazdów;
  14. oceny wpływu inwestycji po zastosowaniu wszystkich możliwych środków łagodzących negatywne oddziaływanie na środowisko;
  15. opisu wariantów uwzględniających szczególne cechy przedsięwzięcia lub oddziaływania, w tym:
    • wariantu proponowanego przez wnioskodawcę oraz racjonalnego wariantu alternatywnego,
    • racjonalnego wariantu najkorzystniejszego dla środowiska, wraz z uzasadnieniem ich wyboru;
  16. analizy oddziaływania akustycznego oraz wskazania konkretnych rozwiązań minimalizujących ewentualne przekroczenia dopuszczalnego poziomu hałasu, związane z wydobyciem i transportem surowca;
  17. analizy możliwych konfliktów społecznych związanych z realizacją przedsięwzięcia -  ustalenie czy wariant wybrany do realizacji jest optymalny nie tylko dla Inwestora, ale i dla właścicieli sąsiednich nieruchomości oraz określenie w jaki sposób Inwestor zamierza przeciwdziałać konfliktom społecznym w związku z planowaną inwestycją;
  18. wskazania możliwych sposobów rekultywacji terenu;
  19. analizy oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na klimat i jego zmiany (mitygacja, czyli łagodzenie przez przedsięwzięcie zmian klimatu) oraz wpływu klimatu i jego zmian na przedsięwzięcie (adaptacja przedsięwzięcia do zmian klimatu) uwzględniając zmiany zagospodarowania terenu objętego wnioskiem;
  20. przedstawienia szczegółowo opisu metod i materiałów wykorzystanych przy opracowaniu raportu ooś , w tym wyniki przeprowadzonych inwentaryzacji przyrodniczych;
  21. przedłożenia wersji cyfrowej raportu i danych inwentaryzacyjnych w formacie zgodnym z § 1 Rozporządzenia ministra Klimatu i Środowiska z dnia 17 marca 2022r. w sprawie formatu dokumentu zawierającego wyniki inwentaryzacji przyrodniczej oraz formatu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko (Dz. U. z 2022r. poz. 652);
  22. szczegółowej analizy potencjalnego wpływu planowanego do realizacji przedsięwzięcia na cele środowiskowe ustanowione w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2022 r. w sprawie „Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły” (Dz. U. z 2023r. poz. 300) dla zlewni jednolitych wód powierzchniowych (JCWP) i podziemnych (JCWPd) w obrębie których prowadzona będzie działalność. Analiza powinna odnosić się do wpływu przedsięwzięcia na poszczególne elementy stanu jednolitych części wód (elementy biologiczne, hydromorfologiczne i fizykochemiczne) zarówno na etapie realizacji jak i eksploatacji inwestycji;
  23. szczegółowej analizy potencjalnego wpływu przedmiotowej inwestycji na etapie jej realizacji i eksploatacji na stan wód powierzchniowych i podziemnych, ekosystemów zależnych od wód, obszarów chronionych na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023r. poz. 1336) oraz istniejących ujęć wody znajdujących się w zasięgu oddziaływania ww. przedsięwzięcia. W tym celu należy sporządzić analizę warunków hydrogeologicznych terenu inwestycji oraz terenu znajdującego się w jej zasięgu, uwzględniając oszacowanie kierunków i natężenia przepływu wód podziemnych w rejonie planowanej kopalni;
  24. wskazanie (na podstawie analiz z pkt. 22 i 23) projektowanych zabezpieczeń lub środków minimalizujących ewentualny negatywny wpływ planowanych do zastosowania procesów wydobycia kruszywa na wody powierzchniowe i podziemne, a w szczególności określenie czasu, poziomu i zasięgu planowanego ewentualnego obniżenia wód gruntowych , sposobu zagospodarowania wód odprowadzanych z wyrobiska, sposobu zabezpieczenia wód gruntowych przed zanieczyszczeniami, oszacowanie strat naturalnej retencji terenowej na przedmiotowym obszarze.

W związku z powyższym strony postępowania mają możliwość zapoznania się z treścią przytoczonego powyżej postanowienia oraz wniesienia zażalenia do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku, za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Prabuty. Zażalenie na postanowienie można wnieść w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.

Zgodnie z art. 74 ust. 3a ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko stroną postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest Wnioskodawca oraz podmiot, któremu przysługuje prawo rzeczowe do nieruchomości znajdującej się w obszarze, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie w wariancie zaproponowanym przez wnioskodawcę. W analizowanym przypadku przez obszar ten rozumie się: przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz obszar znajdujący się w odległości 100 m od granic tego terenu.

Biorąc powyższe pod uwagę obszar odziaływania przedsięwzięcia obejmuje nieruchomości nr: 10, 11/5, 11/6, 13/1 -obr. geod. Sypanica, 15/1, 15/2, 15/4, 15/6, 15/7, 16, 17, 17/1, 19/1, 23/1, 24/3, 25, 26/2, 26/4, 26/11, 29, 30, 31, 32, 33, 43, 222  - obr. geod. Gonty.

Zgodnie z art. 49 § 2 k.p.a. niniejsze Obwieszczenie uważa się za dokonane po upływie czternastu dni od dnia, w którym nastąpiło publiczne obwieszczenie, inne publiczne ogłoszenie lub udostępnienie pisma w Biuletynie Informacji Publicznej.

Z postanowieniem zapoznać można się w Sali Konferencyjnej Urzędu Miasta i Gminy Prabuty, po uprzednim umówieniu się z pracownikiem Urzędu na wyznaczoną godzinę. Zażalenie na postanowienie można wnieść w formie papierowej: w Biurze Obsługi Ludności Urzędu Miasta i Gminy Prabuty lub elektronicznie: przez profil zaufany na Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP).

Niniejsze obwieszczenie w dniu 04.12.2023r. udostępnione zostało w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta i Gminy Prabuty. Obwieszczenie zostało również publicznie ogłoszone poprzez wywieszenie go w dniu 04.12.2023r. na tablicy ogłoszeń w miejscowościach Gonty i Sypanica oraz tablicy ogłoszeń, znajdującej się w siedzibie Urzędu Miasta i Gminy Prabuty.

Ponadto na podstawie art. 36 k.p.a. informujemy, że z uwagi na konieczność uzupełnienia dokumentacji przez Wnioskodawcę, a tym samym długi oczekiwania na opinie organów współdziałających i stwierdzenie przez Burmistrza Miasta i Gminy Prabuty obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko zakończenie postępowanie nie było możliwe w terminie określonym w Obwieszczeniu GPG.6220.6.2023 z dnia 08.08.2023r.

Jeżeli strony postępowania nie złożą zażalenia na postanowienie o obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko to Burmistrz Miasta i Gminy Prabuty wyda postanowienie o zawieszeniu postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach do czasu przedłożenia przez Wnioskodawcę raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko – zgodnie z art. 63 ust. 5 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz.U. 2023 poz. 1094). W myśl art. 63 ust. 5a w/w ustawy jeżeli w terminie 3 lat od dnia zawieszenia postępowania strona nie złoży raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, żądanie wszczęcia postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach uważa się za wycofane.

Burmistrz Miasta i Gminy Prabuty
Marek Szulc

Rozwiń Metryka

Podmiot udostępniający informację:Urząd Miasta i Gminy Prabuty
Data utworzenia:2023-12-04
Data publikacji:2023-12-04
Osoba sporządzająca dokument:Karol Mościcki
Osoba wprowadzająca dokument:Dariusz Pietkiewicz
Liczba odwiedzin:211