GPG.6220.9.2023

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
31 stycznia 2024

Obwieszczenie GPG.6220.9.2023 z dnia 31.01.2024r. dotyczące wydania postanowienia o stwierdzeniu obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia pn: „Budowa elektrowni fotowoltaicznej (PV Raniewo 2) o łącznej mocy do 100 MW włącznie (w tym także etapowo), wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą”, planowanej do realizacji na działkach nr 43/1 i 111/6 – obr. geod. Raniewo oraz określenia zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

Działając na podstawie art. 49, w związku art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. 2023 poz. 775) oraz art. 74 ust. 3, w związku z art. 63 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz.U. 2023 poz. 1094) zawiadamia się strony postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn: „Budowa elektrowni fotowoltaicznej (PV Raniewo 2) o łącznej mocy do 100 MW włącznie (w tym także etapowo), wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą”, planowanej do realizacji na działkach nr 43/1 i 111/6 – obr. geod. Raniewo że w dniu 31.01.2024r. Burmistrz Miasta i Gminy Prabuty wydał postanowienie GPG.6220.9.2023, w którym stwierdził obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia pn: „Budowa elektrowni fotowoltaicznej (PV Raniewo 2) o łącznej mocy do 100 MW włącznie (w tym także etapowo), wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą”, planowanej do realizacji na działkach nr 43/1 i 111/6 – obr. geod. Raniewo i jednocześnie określił zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko zgodny z art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz.U. 2023 poz. 1094), ze szczególnym uwzględnieniem:

  1. opisu planowanego przedsięwzięcia, a w szczególności: charakterystyki całego przedsięwzięcia i warunków użytkowania terenu podczas wykonywania prac;
  2. opisu krajobrazu, w którym dane przedsięwzięcie ma być zlokalizowane z uwzględnieniem oddziaływania inwestycji na znaczenie i odbiór krajobrazu, będącego w zasięgu oddziaływania: analiza winna obejmować m.in. określenie granic stref krajobrazów stanowiących w szczególności przedpola ekspozycji, osie widokowe, punkty widokowe oraz obszary zabudowane wyróżniające się lokalną formą architektoniczną (krajobraz kulturowy); należy przedstawić ocenę widoczności w krajobrazie planowanej farmy fotowoltaicznej wraz z załącznikiem graficznym;
  3. Oceny bezpośredniego i pośredniego wpływu inwestycji i zastosowanych w niej technologii na stan i zachowanie, na etapie realizacji i eksploatacji siedlisk przyrodniczych, siedlisk gatunków objętych ochroną na mocy ustawy o ochronie przyrody, występujących oraz mogących potencjalnie występować na terenie przedsięwzięcia oraz w jego sąsiedztwie. Ocenę należy poprzedzić badaniami florystycznymi i faunistycznymi (ze szczególnym uwzględnieniem awifauny) terenu przedsięwzięcia wykonanymi w okresie lęgowym i migracji ptaków, w okresie aktywności zwierząt z innych grup systematycznych i w okresie wegetacyjnym roślin;
  4. Opisu wariantów uwzględniających szczególne cechy przedsięwzięcia (m.in. powierzchnia biologicznie czynna pod panelami, oświetlenie inwestycji, itp.) lub jego oddziaływania w tym:
    • Wariantu proponowanego przez wnioskodawcę oraz racjonalnego wariantu alternatywnego,
    • Racjonalnego wariantu najkorzystniejszego dla środowiska, wraz z uzasadnieniem ich wyboru;
  5. Opisu przewidywanych działań mających na celu zapobieganie, ograniczenie negatywnych oddziaływań na środowisko, w tym zapewniających ochronę zdrowia i życia ludzi, ochronę przed hałasem, odpadami;
  6. Skumulowanego oddziaływania przedsięwzięcia na etapie realizacji i eksploatacji z realizowanymi bądź planowanymi do realizacji inwestycjami, których oddziaływanie mogłoby się kumulować;
  7. Analizy możliwych konfliktów społecznych związanych z realizacją inwestycji;
  8. Analizy wpływu ogrodzenia farmy na migrację małych i dużych zwierząt (również w kontekście korytarzy ekologicznych);
  9. Analizy wpływu oświetlenia farmy fotowoltaicznej na środowisko przyrodnicze znajdujące się w zasięgu jego oddziaływania oraz zaproponowania działań minimalizujących negatywny wpływ tego oświetlenia na omawianym obszarze;
  10. Analizy wpływu planowanej inwestycji na korytarze ekologiczne znajdujące się w zasięgu jej oddziaływania;
  11. Opisu i przedstawienia w formie graficznej znajdującej się na obszarze przedsięwzięcia sieci urządzeń melioracji wodnych- rowów, drenów, studzienek drenarskich, przepustów oraz wpływu planowanej inwestycji na w/w urządzenia wraz z opisem dotyczącym ewentualnej ingerencji w urządzenia, sposobem zabezpieczenia urządzeń przed zanieczyszczeniem lub uszkodzeniem na etapie realizacji, eksploatacji i likwidacji przedsięwzięcia oraz opisem planowanych działań w celu zapewnienia możliwości wykonania prac konserwacyjnych urządzeń melioracji wodnych podczas eksploatacji przedsięwzięcia);
  12. Przedstawienia szczegółowego opisu metod i materiałów wykorzystanych przy opracowaniu raportu OOŚ.

Zgodnie z art. 74 ust. 3a ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko stroną postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest Wnioskodawca oraz podmiot, któremu przysługuje prawo rzeczowe do nieruchomości znajdującej się w obszarze, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie w wariancie zaproponowanym przez wnioskodawcę. W analizowanym przypadku przez obszar ten rozumie się: przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz obszar znajdujący się w odległości 100 m od granic tego terenu.

W obszarze oddziaływania w/w przedsięwzięcia znajdują się nieruchomości oznaczone jako działki nr: 286/1, 296, 286/2, 112, 92/1, 107/26, 113, 63, 110, 111/4, 100, 72, 71, 70, 66/1, 95/2 107/22, 107/7, 107/6, 108, 109/41, 109/5, 60,59, 40, 58, 57, 56, 55, 41/1, 42, 41/2, 54, 53, 52, 106, 47, 107/21, 107/9, 107/8, 107/12, 107/5 ,107/4, 107/10, 111/7, 111/8, 111/9, 111/11, 111/12, 111/10, 111/13 – obr. geod. Raniewo; nr: 86/1, 224/3, 225/2, 88 – obr. geod. Kołodzieje; nr: 89, 92, 90, 95, 112, 91, 97/1, 93, 94, 101, 102, 103, 104, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 113, 115, 116, 119, 121, 114, 120, 117, 118 – obr. geod. Stary Kamień.

W związku z powyższym strony postępowania mają możliwość zapoznania się z treścią przytoczonego powyżej postanowienia oraz wniesienia zażalenia do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku, za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Prabuty. Zażalenie na postanowienie można wnieść w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.

Zgodnie z art. 49 § 2 k.p.a. niniejsze Obwieszczenie uważa się za dokonane po upływie czternastu dni od dnia, w którym nastąpiło publiczne obwieszczenie, inne publiczne ogłoszenie lub udostępnienie pisma w Biuletynie Informacji Publicznej.

Z postanowieniem zapoznać można się w pok. 5A Urzędu Miasta i Gminy Prabuty. Zażalenie na postanowienie można wnieść w formie papierowej: w Biurze Obsługi Ludności Urzędu Miasta i Gminy Prabuty lub elektronicznie: przez profil zaufany na Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP).

Niniejsze obwieszczenie w dniu 31.01.2024r. udostępnione zostało w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta i Gminy Prabuty. Obwieszczenie zostało również publicznie ogłoszone poprzez wywieszenie go w dniu 31.01.2024r. na tablicy ogłoszeń, znajdującej się w miejscowościach Kleczewo, Raniewo, Stary Kamień i Kołodzieje oraz tablicy ogłoszeń znajdującej się w siedzibie Urzędu Miasta i Gminy Prabuty.

Ponadto na podstawie art. 36 k.p.a. informujemy, że z uwagi na konieczność uzupełnienia dokumentacji przez Wnioskodawcę, a tym samym długi oczekiwania na opinie jednego z organów współdziałających i stwierdzenie przez Burmistrza Miasta i Gminy Prabuty obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko zakończenie postępowanie nie było możliwe w terminie określonym w art. 35 § 3 k.p.a.

Jeżeli strony postępowania nie złożą zażalenia na postanowienie o obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko to Burmistrz Miasta i Gminy Prabuty wyda postanowienie o zawieszeniu postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach do czasu przedłożenia przez Wnioskodawcę raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko – zgodnie z art. 63 ust. 5 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz.U. 2023 poz. 1094). W myśl art. 63 ust. 5a w/w ustawy jeżeli w terminie 3 lat od dnia zawieszenia postępowania strona nie złoży raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, żądanie wszczęcia postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach uważa się za wycofane.

Burmistrz Miasta i Gminy Prabuty
Marek Szulc

Rozwiń Metryka

Podmiot udostępniający informację:Urząd Miasta i Gminy w Prabutach
Data utworzenia:2024-01-31
Data publikacji:2024-01-31
Osoba sporządzająca dokument:Karol Mościcki
Osoba wprowadzająca dokument:Dariusz Pietkiewicz
Liczba odwiedzin:145