GPG.6220.3.2023

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
4 września 2023

Obwieszczenie o wydaniu decyzji GPG.6220.3.2023 z dnia 04.09.2023r. o środowiskowych uwarunkowaniach stwierdzającej brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia pn: „Budowa w obrębie Rodowo, gmina Prabuty elektrowni fotowoltaicznej o mocy do około 20 MW”, które planowane jest do realizacji na działkach nr 153, 154, 155, 157 – obr. geod. Rodowo.

Działając na podstawie art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. 2023 poz. 775) oraz art. 74 ust. 3 ustawy z dnia z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz.U. 2023 poz. 1094) zawiadamia się strony postępowania, że po rozpatrzeniu wniosku z dnia 20.04.2023r. (data wpływu do Urzędu Miasta i Gminy Prabuty w dniu 04.05.2023r.) Centralnej Grupy Energetycznej S.A. Posada, ul. Reymonta 23 62-530 Kazimierz Biskupi, reprezentowanej przez Prokurenta Pana Błażeja Borynę w/s wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn: „Budowa w obrębie Rodowo, gmina Prabuty elektrowni fotowoltaicznej o mocy do około 20 MW”, które planowane jest do realizacji na działkach nr 153, 154, 155, 157 – obr. geod. Rodowo, Burmistrz Miasta i Gminy Prabuty w dniu 04.09.2023r. wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach GPG.6220.3.2023, w której:

1. Stwierdził brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia pn: „Budowa w obrębie Rodowo, gmina Prabuty elektrowni fotowoltaicznej o mocy do około 20 MW”, które planowane jest do realizacji na działkach nr 153, 154, 155, 157 – obr. geod. Rodowo.

2. Określił następujące warunki korzystania ze środowiska konieczne do uwzględnienia na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia oraz w projekcie budowlanym:

  1. Warunki dotyczące etapu realizacji przedsięwzięcia:
    1. Prace budowlane należy prowadzić chroniąc rowy przed uszkodzeniem, a wody w nich płynące przed nieczystościami i przedostaniem się do nich zanieczyszczeń wypłukiwanych z materiałów stosowanych do budowy;
    2. Zaplecze i bazę sprzętową należy zlokalizować na uszczelnionym podłożu w oddaleniu od rowów i wyposażyć w niezbędną ilość pojemników, kontenerów, koszy do gromadzenia odpadów;
    3. Teren przedsięwzięcia - plac budowy należy wyposażyć w sorbenty do neutralizacji substancji szkodliwych, w tym ropopochodnych (np. paliw, smarów) i syntetycznych (np. olejów);
    4. Miejsce postoju maszyn i urządzeń budowlanych, stwarzających zagrożenie zanieczyszczenia środowiska gruntowo – wodnego substancjami ropopochodnymi, należy utwardzić i uszczelnić oraz wyposażyć w maty sorbujące;
    5. Należy używać wyłącznie sprawny technicznie sprzęt i monitorować ewentualne wycieki substancji ropopochodnych ze sprzętu czy pojazdów;
    6. Zabiegi związane z naprawami, tankowaniem, wymianą oleju środków transportu, maszyn należy wykonywać w miejscach do tego odpowiednio przystosowanych, zabezpieczonych przed przedostaniem się zanieczyszczeń do środowiska gruntowo- wodnego i wód powierzchniowych;
    7. Należy zapewnić właściwe gospodarowanie wytwarzanymi odpadami, minimalizować ich ilość, składować selektywnie w wydzielonych, przystosowanych miejscach, w warunkach zabezpieczających przed przedostawaniem się do środowiska substancji szkodliwych oraz zapewnić ich sprawny sukcesywny odbiór/wywóz lub ponowne wykorzystanie;
    8. Podczas budowy instalacji ścieki socjalno – bytowe należy gromadzić w przenośnych kabinach sanitarnych oraz zapewnić regularny wywóz ścieków do oczyszczalni;
    9. Transport materiałów budowlanych i montażowych do granicy działek należy prowadzić poprzez istniejącą infrastrukturę drogową;
    10. Rozpoczęcie prac ziemnych, na potrzeby budowy instalacji należy przeprowadzić poza okresem gniazdowania większości gatunków ptaków (tj. poza okresem od 1 marca do 31 sierpnia). W przypadku zaistnienia potrzeby dokonania prac w w/w okresie, możliwe jest ich wykonanie jedynie w przypadku potwierdzenia przez osobę posiadającą wiedzę i kompetencje z zakresu ornitologii, iż przedmiotowy teren nie jest wykorzystywany przez chronione gatunki ptaków jako miejsce gniazdowania. Powyższe należy potwierdzić wpisem w dokumentacji budowlanej;
    11. Podczas prowadzenia wykopów należy zabezpieczyć plac robót płotkiem z siatki herpetologicznej przed przedostaniem się do wykopów małych zwierząt. Codziennie przed przystąpieniem do dalszych prac przeprowadzać kontrolę wykopów. Uwięzione zwierzęta należy niezwłocznie przenieść poza teren objęty pracami, na właściwe dla nich siedliska. Przenoszenie należy prowadzić pod nadzorem przyrodnika oraz przy użyciu rękawiczek ochronnych. Używany do tego sprzęt należy dezynfekować, a wyniki nadzoru potwierdzić w dokumentacji farmy;
    12. W ogrodzeniu planowanej inwestycji należy pozostawić min. 20 cm wolną przestrzeń na gruntem, umożliwiającą przedostanie się małym i średnim zwierzętom na i z terenu zajętego przez przedmiotową inwestycję;
    13. Roboty budowlane należy  prowadzić w porze dziennej, tj. godzinach 6:00- 22:00;
    14. W przypadku kolizji elementów planowanej instalacji z urządzeniami melioracyjnymi lub drenarskimi należy zrealizować stosowne prace inżynieryjne mające zapewnić ciągłość urządzeń melioracji wodnych. W razie uszkodzenia infrastruktury melioracyjnej bądź drenarskiej w trakcie trwania prac, Inwestor zobowiązany jest dokonać zgłoszenia takiego faktu do stosownych organów, a następnie dokonać naprawy uszkodzonego odcinka;
  2. Warunki dotyczące etapu eksploatacji przedsięwzięcia;
    1. Eksploatację instalacji należy prowadzić chroniąc rowy przed uszkodzeniem, a wody znajdujące się w nich przed nieczystościami i przedostaniem się do nich zanieczyszczeń wypłukiwanych z zastosowanych materiałów;
    2. Transformatory należy zabezpieczyć przed wyciekiem, poprzez zamontowanie szczelnej misy olejowej, gwarantującej pomieszczenie całej objętości oleju znajdującego się w urządzeniu na wypadek jego awarii. Misa olejowa powinna być wykonana z materiału zapewniającego nie przedostanie się oleju do środowiska gruntowo wodnego;
    3. Nie należy stosować całorocznego oświetlenia farmy, dopuszcza się montaż lamp wyposażonych w czujniki ruchu;
    4. Mycie paneli należy prowadzić wyłącznie przy użyciu czystej wody, wody demineralizowanej, bez dodatku substancji chemicznych, w tym detergentów. Dopuszcza się stosowanie środków biodegradowalnych, obojętnych dla środowiska gruntowo-wodnego w przypadku silniejszych zabrudzeń;
    5. Należy zapewnić właściwe gospodarowanie wytwarzanymi odpadami, minimalizować ich ilość, składować selektywnie w wydzielonych, przystosowanych miejscach, w warunkach zabezpieczających przed przedostawaniem się do środowiska substancji szkodliwych oraz zapewnić ich sprawny sukcesywny odbiór/wywóz lub ponowne wykorzystanie;
    6. Powierzchnię gruntu pod panelami należy pozostawić biologicznie czynną, a więc urządzoną w sposób zapewniający naturalną wegetację;
    7. Powierzchnię trawiastą w granicach terenu funkcyjnego należy utrzymywać z wykorzystaniem narzędzi do koszenia, bez stosowania nawozów, herbicydów i pestycydów; dopuszczalne jest wykorzystanie mniejszych zwierząt (tj. owiec, gęsi) do utrzymania odpowiedniej wysokości traw;
    8. Pielęgnację powierzchni trawiastej należy prowadzić nie wcześniej niż po 31 sierpnia; dopuszcza się pielęgnację po 1 lipca, jednak musi to być poprzedzone wizją terenową, wykonaną przez specjalistę ornitologa, stwierdzającą brak występowania na przedmiotowym terenie czynnych gniazd ptaków (z jajami lub pisklętami). Wyniki wizji należy odpowiednio udokumentować wpisem w dokumentacji farmy;
    9. Do obsiania terenu należy wykorzystać gatunki właściwe geograficznie i siedliskowe;
  3. Wymagania konieczne do uwzględnienia w projekcie budowlanym:
    1. Projektowany rozkład infrastruktury nie może na żadnym z etapów inwestycji kolidować z istniejącymi rowami oraz urządzeniami drenarskimi i powinien zapewnić ich zachowanie;
    2. Należy zastosować moduły fotowoltaiczne o powierzchni antyrefleksyjnej;
    3. Instalacje paneli fotowoltaicznych należy zaprojektować tak, by ich wysokość wraz ze stelażem nie przekroczyła 4 m.;
    4. Należy zaprojektować transformator typu suchego (bezolejowego), a w przypadku transformatora olejowego przewidzieć jego posadowienie w szczelnych wannach lub jego wyposażenie w misy olejowe, umożliwiające przejęcie płynów eksploatacyjnych w wypadku awarii.

W związku z wydaniem w/w decyzji strony postępowania mają możliwość zapoznania się z treścią decyzji oraz wniesienia od niej odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku, za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Prabuty.Odwołanie od decyzji wnieść można w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.

Zgodnie z art. 74 ust. 3a ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko stronami w w/w postępowaniu są: Wnioskodawca oraz podmioty, którym przysługuje prawo rzeczowe do nieruchomości znajdującej się w obszarze, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie w wariancie zaproponowanym przez wnioskodawcę. W analizowanym przypadku przez obszar ten rozumie się: przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obszar znajdujący się w odległości 100 m od granic tego terenu.

Z treścią decyzji zapoznać można się w Sali Konferencyjnej Urzędu Miasta i Gminy Prabuty, po uprzednim umówieniu się z pracownikiem Urzędu na wyznaczoną godzinę. Odwołanie od decyzji wnieść można w formie papierowej: w Biurze Obsługi Ludności Urzędu Miasta i Gminy Prabuty lub elektronicznie: przez profil zaufany na Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP).

Zawiadamiamy również, że treść wydanej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach GPG.6220.3.2023 z dnia 04.09.2023r. udostępniona została w dniu 04.09.2023r. w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta i Gminy Prabuty.

Zgodnie z art. 49 § 2 k.p.a. niniejsze Obwieszczenie uważa się za dokonane po upływie czternastu dni od dnia, w którym nastąpiło publiczne obwieszczenie, inne publiczne ogłoszenie lub udostępnienie pisma w Biuletynie Informacji Publicznej.

Niniejsze obwieszczenie w dniu 04.09.2023r. udostępnione zostało w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta i Gminy Prabuty. Obwieszczenie zostało również publicznie ogłoszone poprzez wywieszenie go w dniu 04.09.2023r. na tablicy ogłoszeń, znajdującej się w miejscowości Rodowo oraz tablicy ogłoszeń, znajdującej się w siedzibie Urzędu Miasta i Gminy Prabuty.

Burmistrz Miasta i Gminy Prabuty
Marek Szulc

Rozwiń Metryka

Podmiot udostępniający informację:Urząd Miasta i Gminy Prabuty
Data utworzenia:2023-09-04
Data publikacji:2023-09-04
Osoba sporządzająca dokument:Karol Mościcki
Osoba wprowadzająca dokument:Dariusz Pietkiewicz
Liczba odwiedzin:222