GPG.6220.7.2024 z dnia 25.02.2025r.

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
25 lutego 2025

Obwieszczenie o wydaniu decyzji GPG.6220.7.2024 z dnia 25.02.2025r. o środowiskowych uwarunkowaniach stwierdzającej brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia pn. „Przebudowa drogi powiatowej nr 3145G granica powiatu – Jakubowo – Obrzynowo na odcinku Jakubowo – Obrzynowo”, planowanego do realizacji na działkach o nr ewidencyjnych: 126/2  i 322 – obr. geod. Obrzynowo oraz 194, 196 i 92/21 (w części) – obr. geod. Jakubowo

Działając na podstawie art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j Dz.U. 2024 poz. 572) oraz art. 74 ust. 3 ustawy z dnia z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz.U. 2024 poz. 1112) zawiadamia się strony postępowania, że po rozpatrzeniu wniosku z dnia 23.10.2024r. (data wpływu do Urzędu Miasta i Gminy Prabuty w dniu 24.10.2024r.) Zarządu Powiatu w Kwidzynie, ul. Kościuszki 29b 82-500 Kwidzyn, reprezentowanego przez pełnomocnika Starosty Pana Wojciecha Łach w/s wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. „Przebudowa drogi powiatowej nr 3145G granica powiatu – Jakubowo – Obrzynowo na odcinku Jakubowo – Obrzynowo”, planowanego do realizacji na działkach o nr ewidencyjnych: 126/2  i 322 – obr. geod. Obrzynowo oraz 194, 196 i 92/21 (w części) – obr. geod. Jakubowo Burmistrz Miasta i Gminy Prabuty w dniu 25.02.2025r. wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach GPG.6220.7.2024, w której:

1. Stwierdził brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pn. „Przebudowa drogi powiatowej nr 3145G granica powiatu – Jakubowo – Obrzynowo na odcinku Jakubowo – Obrzynowo”, planowanego do realizacji na działkach o nr ewidencyjnych: 126/2  i 322 – obr. geod. Obrzynowo oraz 194, 196 i 92/21 (w części) – obr. geod. Jakubowo.

2. Określił następujące warunki korzystania ze środowiska konieczne do uwzględnienia na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia:

  1. Warunki dotyczące etapu realizacji przedsięwzięcia:
    1. przed rozpoczęciem prac inwestycyjnych należy uzyskać wszystkie niezbędne decyzje administracyjne wymagane przepisami prawa;
    2. w przypadku kolizji elementów planowanej instalacji z urządzeniami melioracyjnymi lub drenarskimi należy zrealizować stosowne prace inżynierskie, mające zapewnić ciągłość urządzeń melioracji wodnych. W razie uszkodzenia infrastruktury melioracyjnej bądź drenarskiej w trakcie trwania prac, Inwestor zobowiązany jest dokonać zgłoszenia tego faktu do stosownych organów, a następnie przeprowadzić naprawy uszkodzonego odcinka;
    3. zaplecze i bazę sprzętową należy zlokalizować na uszczelnionym podłożu, poza bezpośrednim sąsiedztwem z ciekami wodnymi oraz wyposażyć w niezbędną ilość pojemników, kontenerów, koszy do gromadzenia odpadów i zapewnić ich sukcesywny wywóz;
    4. należy zapewnić właściwe gospodarowanie odpadami wytwarzanymi w czasie realizacji przedsięwzięcia – minimalizować ich ilość, składować selektywnie w wydzielonych, przystosowanych miejscach, w warunkach zabezpieczających przed przedostaniem się do środowiska substancji szkodliwych oraz zapewnić ich sprawny odbiór i wykorzystanie;
    5. teren przedsięwzięcia – plac budowy należy wyposażyć w sorbenty do neutralizacji substancji  szkodliwych, w tym ropopochodnych (np. paliw, smarów) i syntetycznych (np. olejów);
    6. uciążliwość akustyczną, związaną z realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia w sąsiedztwie terenów chronionych akustycznie należy minimalizować poprzez prowadzenie prac budowlanych w porze dziennej (6-22), z wyłączeniem okresów budowy gdzie z technologicznego bądź organizacyjnego punktu widzenia wymagana jest ciągłość prowadzenia prac;
    7. przewidywane godziny wzmożonego ruchu samochodowego związanego z transportem materiałów budowlanych, innych materiałów i towarów związanych z budową należy dostosować do bieżących warunków drogowych na trasie dojazdowej, tak aby nie powodować dodatkowych utrudnień dla innych podmiotów działających w otoczeniu inwestycji;
    8. należy zaplanować i wdrożyć system dojazdu pojazdów na teren budowy, w taki sposób, aby ograniczyć do minimum powstawanie sytuacji wymuszonych przestojów i zatorów na drogach dojazdowych do placu budowy;
    9. zaplecze budowy należy zorganizować w sposób eliminujący zagrożenie przedostania się zanieczyszczeń do środowiska gruntowo – wodnego, poprzez:
      • wykorzystanie istniejących miejsc o powierzchni utwardzonej;
      • uszczelnienie nawierzchni placów składowych materiałów sypkich, placów postojowych dla maszyn i środków transportu oraz parkingów dla pracowników;
      • zabezpieczenie przed spływami poprzez zakrycie materiałów budowlanych takich jak żwir, kruszywo, cement itp.;
      • prowadzenie konserwacji i naprawy maszyn pracujących na placu budowy na terenach specjalnie do tego przygotowanych – na uszczelnionym podłożu;
    10. podczas prowadzenia robót należy używać wyłącznie sprawnego technicznie sprzętu i natychmiast zabezpieczać oraz usuwać ewentualne wycieki substancji ropopochodnych  ze sprzętu czy pojazdów;
    11. w celu neutralizacji ewentualnych wycieków substancji ropopochodnych należy na bieżąco usuwać je z wykorzystaniem sorbentów, w przypadku znacznego zanieczyszczenia gruntu zapewnić sprawne jego zebranie i usunięcie przez uprawniony podmiot;
    12. w trakcie realizacji przedsięwzięcia należy zapewnić pracownikom dostęp do sanitariatów;
    13. drzewa i krzewy niepodlegające usunięciu, a pozostałe w zasięgu prac należy zabezpieczyć na czas prowadzenia robót przed:
      • możliwością mechanicznego uszkodzenia, np. poprzez odeskowanie pni drzew – na podkładzie z rur drenarskich lub mat słomianych pokrywających powierzchnię drzewa pod odeskowaniem;
      • fizycznym uszkodzeniem krzewów, np. poprzez wygrodzenie obszaru występowania krzewów np. taśmą;
      • przesuszeniem bryły korzeniowej, np. poprzez zastosowanie mat ograniczających transpirację oraz prowadzenie wykopów w ich sąsiedztwie krótkimi odcinkami, ograniczając czas otwarcia wykopów;
      • mechanicznym uszkodzeniem bryły korzeniowej, np. poprzez prowadzenie prac w bezpośrednim sąsiedztwie systemów korzeniowych drzew i krzewów, w sposób ręczny, o ile pozwala na to technologia prac; powstałe ewentualne uszkodzenia mechaniczne pni i korzeni należy zabezpieczyć preparatem grzybobójczym;
    14. nie należy składować materiałów budowlanych w obrębie rzutu koron i pni drzew, tj. w odległości równej rzutowi korony powiększonemu o 2 m, ale nie bliżej niż 10 m od pnia drzewa;
    15. w obrębie rzutu koron drzew i do 2 m poza nimi, nie dopuszczać do poruszania się sprzętu mechanicznego, zaś wszelkie prace ziemne w tych miejscach należy wykonywać ręcznie z zachowaniem maksymalnej liczby korzeni;
    16. w zasięgu koron i w odległości 2 m od obrysu korony nie należy zmieniać poziomu gruntu, a wszelkie wykopy należy zasypywać w jak najkrótszym czasie, w przypadku bezwzględnej konieczności zmiany poziomu gruntu należy wykonać systemy napowietrzające glebę;
    17. nie należy prowadzić wykopów w obrębie rzutu koron drzew nieprzeznaczonych do wycinki  i do 2 m poza nimi, dłużej niż 2 tygodnie, a przy wilgotnej pogodzie 3 tygodnie; w przypadku przerwania robót wykopy winny być prowizorycznie wypełnione lub przykryte matami; korzenie muszą być cały czas wilgotne;
    18. w razie konieczności drzewa należy podlewać, w ilości ok. 20 dm3/dobę na jedno drzewo przez cały okres trwania robót, w zależności od warunków atmosferycznych; w przypadku niebezpieczeństwa mrozu ściany wykopów w obrębie korzeni drzew należy przykryć materiałem chroniącym, np. matami;
    19. podczas prowadzenia wykopów plac robót należy zabezpieczyć płotkiem z siatki herpetologicznej przed przedostaniem się do wykopów małych zwierząt; codziennie przed rozpoczęciem prac należy przeprowadzić kontrolę wykopów; uwięzione zwierzęta należy niezwłocznie przenosić poza teren objęty pracami, na właściwe dla nich siedlisko, przenoszenie należy prowadzić pod nadzorem przyrodnika oraz w przypadku płazów przy użyciu rękawiczek ochronnych; używany do tego sprzęt należy dezynfekować; skuteczność zastosowanych rozwiązań powinna być monitorowana na etapie budowy przez przyrodnika i udokumentowana właściwym wpisem w dokumentacji np. wpisem do protokołu z nadzoru przyrodniczego.
    20. wody opadowe i roztopowe należy odprowadzać powierzchniowo do rowów przydrożnych;
    21. dla zachowania wartości przyrodniczej pokrywy glebowej, zasypywanie wykopów urobkiem należy wykonywać z zachowaniem układu istniejących warstw gruntowych;
    22. podczas robót ziemnych związanych z wykonaniem wykopów wierzchnia warstwę  urodzajną należy oddzielić i później wykorzystać do zagospodarowania terenów zielonych;
    23. na drodze spływu powierzchniowego wód nie należy odkładać ziemi z wykopów, aby nie doprowadzić do wymywania zanieczyszczeń z hałd lub gromadzenia się wód i powstawania podtopień;
  2. Warunki dotyczące etapu realizacji przedsięwzięcia:
    1. wody opadowe i roztopowe należy odprowadzać powierzchniowo do rowów przydrożnych;
    2. w trakcie eksploatacji inwestycji należy prowadzić przeglądy techniczne i utrzymaniowe przepustów, usuwać zalegające śmieci oraz zamulenie w granicach oddziaływania drogi;
    3. środki zimowego utrzymania drogi należy wykorzystywać racjonalnie, nie przekraczając dopuszczalnych ilości na powierzchni terenu odladzanego;

W związku z wydaniem w/w decyzji strony postępowania mają możliwość zapoznania się z treścią decyzji oraz wniesienia od niej odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku, za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Prabuty. Odwołanie od decyzji wnieść można w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.

Zgodnie z art. 74 ust. 3a ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko stronami w w/w postępowaniu są: Wnioskodawca oraz podmioty, którym przysługuje prawo rzeczowe do nieruchomości znajdującej się w obszarze, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie w wariancie zaproponowanym przez wnioskodawcę. W analizowanym przypadku przez obszar ten rozumie się: przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obszar znajdujący się w odległości 100 m od granic tego terenu.

Z treścią decyzji zapoznać można się w pok. nr 5 - II p. Urzędu Miasta i Gminy Prabuty. Odwołanie od decyzji wnieść można w formie papierowej: w Biurze Obsługi Ludności Urzędu Miasta i Gminy Prabuty lub elektronicznie.

Zawiadamiamy również, że treść wydanej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach GPG.6220.7.2024 z dnia 25.02.2025r. udostępniona została w dniu 25.02.2025r. w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta i Gminy Prabuty.

Zgodnie z art. 49 § 2 k.p.a. niniejsze Obwieszczenie uważa się za dokonane po upływie czternastu dni od dnia, w którym nastąpiło publiczne obwieszczenie, inne publiczne ogłoszenie lub udostępnienie pisma w Biuletynie Informacji Publicznej.

Niniejsze obwieszczenie w dniu 25.02.2025r. udostępnione zostało w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta i Gminy Prabuty. Obwieszczenie zostało również publicznie ogłoszone poprzez wywieszenie go w dniu 25.02.2025r. na tablicy ogłoszeń, znajdującej się w miejscowościach: Obrzynowo, Jakubowo i Prabuty oraz tablicy ogłoszeń, znajdującej się w siedzibie Urzędu Miasta i Gminy Prabuty.

Burmistrz Miasta i Gminy Prabuty
Krzysztof Niziałek

Rozwiń Metryka

Podmiot udostępniający informację:Urząd Miasta i Gminy w Prabutach
Data utworzenia:2025-02-25
Data publikacji:2025-02-25
Osoba sporządzająca dokument:Karol Mościcki
Osoba wprowadzająca dokument:Dariusz Pietkiewicz
Liczba odwiedzin:85